11 Suchergebnisse
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2024Integration und PräventionNot peer reviewed

Vielfalt erleben – Vielfalt leben. Gemeinsame Aktivitäten fördern Integration

Adler Zwahlen, Jenny
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Präsentation
2023

Social integration of children and adolescents with a migration background in organised sports – Two valuable examples in Switzerland

Abstract Der organisierte Sport ist für Kinder und Jugendliche mit Migrationshintergrund wertvoll, denn er begünstigt deren soziale Integration im Sport. Der Beitrag stellt «Miteinander Turnen» des Netzwerks Miteinander Turnen Schweiz und «Midnightsports» der Stiftung IdéeSport vor. Zwei Experteninterviews und Dokumentenanalysen ergaben: Mit zielführenden Massnahmen (z.B. niederschwellige Angebote, Vernetzung mit Schlüsselpersonen, ausgebildete Leitende, vielfältige Kommunikation, Verhaltenskodex, Peer-to-Peer-Ansatz) werden junge Migrantinnen und Migranten für Bewegungsangebote erreicht und vielfältig integriert. Die Integrationsleistungen der beiden Bewegungsangebote lassen sich entlang vier Dimensionen einordnen (Adler Zwahlen, Nagel & Schlesinger, 2018): Kulturation (z.B. Regeln und Werte beim Sporttreiben lernen), Interaktion (z.B. konfliktfreies Sporttreiben, Bewegen und Spielen), Identifikation (z.B. Kinder und Eltern fühlen sich mit «ihrer» Gruppe vertraut und zugehörig) und Platzierung (z.B. Jugendliche engagieren sich als Coach und planen Bewegungsangebote mit). Der Beitrag hebt hervor, dass es bei der Inszenierung von integrationsorientierten Bewegungsangeboten zielführend ist, einzelne individuelle und organisationale Einflussfaktoren der sozialen Integration systematisch zu beachten und in Massnahmen umzusetzen. Die Ansätze der Good Practice-Beispiele könnten auch die gelingende soziale Integration von Kindern und Jugendlichen mit Beeinträchtigungen im organisierten Sport fördern. Aus Sicht der Forschung und Sportpraxis liegt Potenzial darin, alternative Integrationssettings – neben Sportvereinen – stärker in den Blick zu nehmen. Beispielsweise fördern Stiftungen, freiwilliger Schulsport oder Kindertagesstätten mit Bewegungsangeboten proaktiv die soziale Integration.

Adler Zwahlen, Jenny
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2021Lehre und Sportpädagogik / Integration und PräventionPeer reviewed

Characteristics of voluntary sports clubs with targeted initiatives for underrepresented population groups: the role of organisational goals, resources, structure and context

Even though voluntary sports clubs are expected to play an important role in accomplishing the political goal to deliver ‘sport for all’, a number of population groups remain underrepresented in organised sport. Considering this, the aim of this article is to identify organisational characteristics of sports clubs that work strategically to integrate underrepresented population groups by offering targeted initiatives. Logistic regression analyses were conducted using survey data from more than 30,000 sports clubs in nine European countries. Factors within all the four included aspects of organisational characteristics (goals, resources, structure and context) were found to be relevant for the implementation of targeted initiatives. The results also revealed that it was mainly the same factors that were significantly correlated with the propensity of clubs to offer targeted initiatives across all three examined population groups: people with disabilities, people with a migration or ethnic minority background, and people on a low income. In particular, the existence of integration-related goals and service-oriented goals regarding long-term planning (organisational goals) as well as paid staff and paid management (organisational resources) were positively correlated with the presence of targeted initiatives. Regarding organisational characteristics and context, large, young, multisport clubs located in an urban setting were found to be more inclined to offer targeted initiatives. Having identified a number of club-related factors relevant for the presence of targeted initiatives, our study can inform policy implementation that seek to increase participation of underrepresented population groups in organised sport.

Elmose-Østerlund, Karsten, Feiler, Svenja, Breuer, Christoph; Adler Zwahlen, Jenny; Nagel, Siegfried
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2021Lehre und Sportpädagogik / Integration und PräventionPeer reviewed

Social integration of people with a migration background in Swiss sport clubs: A cross-level analysis

Sport clubs are considered an ideal setting for the social integration of people with a migration background (PMB). However, they can also be a place of social closure practices, where assimilative ideas and ethnic boundaries are present. Besides the individual characteristics of the members, adequate club organizational structures are relevant for preventing social closure and facilitating social integration. Thus, the role of organizational structures for social integration might differ between natives and PMB. Based on data from 42 Swiss sport clubs and 780 sport club members, with and without a migration background, we analyzed individual (migration background, membership biography) and structural factors (situational, club goals, club culture) using multilevel models and tested cross-level interactions between structural variables and migration background. The results reveal that membership biography (e.g. membership duration and volunteering) and migration background are relevant for social integration. The estimated cross-level effects reveal that, unlike for natives and second-generation PMB, structural conditions are especially relevant for first-generation PMB. For example, social integration increases with a higher proportion of PMB in the club or a less assimilative club culture.

Buser, Matthias; Adler Zwahlen, Jenny; Schlesinger, Torsten; Nagel, Siegfried
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2021Lehre und Sportpädagogik / Integration und PräventionPeer reviewed

Integration von Kindern mit Migrationshintergrund in den Kindersport

Adler Zwahlen, Jenny; Adler,, Katrin
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2020Lehre und Sportpädagogik / Integration und PräventionPeer reviewed

Social integration of people with a migration background in European sports clubs

Policy makers often ascribe sports clubs an important societal role, as they can encourage the integration of people with amigration background. Questions then arise as to the extent that members with a migration background are integrated in sportsclubs and what the factors are that play a role in this integration. The data for this research are drawn from a comparative study of10 European countries. The analyses take a multidimensional approach to social integration and differentiate between thedimensions of understanding/acceptance, interaction, and identification. The results show that members with a migrationbackground are relatively well integrated, but less so than other club members. There is a positive association between socialintegration and the volunteering, participation in competitions, long-term membership, and sports activities in teams.

Nagel, Siegfried; Elmose-Østerlund, Karsten; Adler Zwahlen, Jenny; Schlesinger, Torsten
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2019Lehre und Sportpädagogik / Integration und PräventionNot peer reviewed

Social integration in sports clubs: individual and organisational factors in a European context

Sports clubs are often perceived as important mediums for socialintegration, but the empirical evidence to support this claim islimited. This article sets out to identify individual and organisationalcharacteristics that are conducive to social integration ofmembers and volunteers. Drawing on survey data from 13,000members and volunteers in ten European countries, an exploratoryfactor analysis identified three dimensions of social integration.They match the overall conceptual distinction betweensocio-cultural and socio-affective integration and the sub-divisionof socio-affective integration into ‘interaction’ and ‘identification’.Multilevel regression analyses examined the relevance ofindividual-level variables (social background, club affiliation andparticipation as well as practiced sports activities) and organisational-level variables (management and structural characteristics)for the three dimensions of social integration. Empirical analysesrevealed that the individual-level variables, especially affiliationand participation in the sports club (e.g. the number of years connectedto the club, the frequency of sports and competition participation,the team/group size as well as volunteering), hadexplanatory power, while the organisational-level variables (managementand structural characteristics) mainly showed weak correlations.With little variation at the country level and relativelyconsistent results across the three dimensions of social integration,the results indicate that it is mainly the same individual andorganisational characteristics that are conducive to social integrationin sports clubs.

Elmose-Østerlund, Karsten; Seippel, Ørnulf; Llopis-Goig, Ramon; Van der Roest, Jan-Willem; Adler Zwahlen, Jenny; Nagel, Siegfried
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2019Lehre und Sportpädagogik / Integration und PräventionNot peer reviewed

Zur Bedeutung soziodemografischer, sportbezogener und soziokultureller Merkmale für die soziale Integration junger Migranten in Schweizer Sportvereinen

Dieser Beitrag analysiert, basierend auf Essers (2009) vierdimensionalemIntegrationskonzept, das Ausmaß der sozialen Integration voneinheimischen und immigrierten Mitgliedern im Vereinssport (n = 780; MAlter =20.62; 38.2 % weiblich; 38.5 % mit Migrationshintergrund). Dabei interessierteder Einfluss soziodemografischer, sportbezogener sowie soziokultureller Merkmale.Mitglieder der ersten Migrationsgeneration waren entlang dreier Integrationsdimensionenweniger stark integriert als einheimische und immigrierteMitglieder der zweiten bzw. dritten Generation. Multiple Regressionsanalysenverdeutlichten, dass einige Merkmale signifikant mit den Integrationsdimensionenzusammenhängen (Mitgliedschaftsdauer, elterliche Sportvereinsaktivität,Wertorientierung, bikulturelle Integrationseinstellung) und somit relevanter fürdie soziale Integration sind als andere (Identität, Nationalität).

Adler Zwahlen, Jenny; Nagel, Siegfried; Schlesinger, Torsten
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2018Lehre und Sportpädagogik / Integration und PräventionNot peer reviewed

Soziale Integration von Menschen mit Migrationshintergrund im organisierten Vereinssport

Die soziale Integration von Menschen mit Migrationshintergrund in den organisierten Vereins-sport gilt als Schlüssel für die Einbindung in eine vielfältige Sportlandschaft und in aussersport-liche Gesellschaftsbereiche. Allerdings indizieren Erkenntnisse aus zahlreichen Studien im (in-ter)nationalen Raum, dass die Integration von Migranten und Migrantinnen nicht per se funk-tioniert, sondern bestimmte Voraussetzungen erfordert. Gegenwärtig bestehen diverse For-schungslücken zu dieser Thematik. Dies betrifft insbesondere unzureichende Kenntnisse dar-über, (1) welche Art von ein- und ausgrenzenden Praktiken bei Migrantinnen hinsichtlich des Zugangs zum organisierten Vereinssport auftreten; (2) wie die Vereinsmitgliedschaft von Mig-ranten überhaupt charakterisiert ist, d.h. die sozial-integrative Einbindung in Sportvereinen; und (3) welche Bedingungsfaktoren für eine gelingende soziale Integration eine Rolle spielen. Kenntnisse hierzu wären vielversprechend, damit Akteure der Sport- und Integrationspraxis Integrationsmassnahmen zielgerichteter ansetzen bzw. weiterentwickeln können. Entspre-chend ging die Dissertation in einer qualitativen Teilstudie Praktiken sozialer Grenzziehung von Migrantinnen beim Zugang zum Sport in einem interkulturellen Verein nach. Im Rahmen der quantitativen Teilstudie wurde zunächst ein theoriegeleitetes, differenziertes Messinstru-ment zur Erfassung der sozialen Integration im Sportvereinskontext entwickelt. Hiermit wurde das Ausmass der sozialen Integration von einheimischen und immigrierten Mitgliedern ver-schiedener Migrationsgenerationen untersucht, um ein besseres Verständnis über Unter-schiede und Gemeinsamkeiten zu gewinnen. Parallel wurde die Rolle vielfältiger individueller sowie teilweise struktureller Merkmale für die soziale Integration immigrierter Vereinsmitglie-der überprüft. Basierend auf einem Mehrebenendesign erfolgten auf interaktionaler Ebene zehn Interviews und eine Gruppendiskussion in einem interkulturellen Verein bei Bern. Auf Individuums- und Organisationsebene erfolgten standardisierte, schriftliche Befragungen mit Vereinspräsidenten von 50 Sportvereinen der Deutschschweiz und 780 Sportvereinsmitglie-dern (MAlter = 20.62; 37.5 % weiblich; 38.2 % mit Migrationshintergrund).Die Resultate der Fallstudie indizierten vielfältige veränderliche, durchlässige und miteinander verwobene Grenzziehungsprozesse. Diese können jedoch durch bedarfsgerechte Angebots-strukturen und eine integrationsfördernde Kultur im Verein reduziert werden. Weiter lieferte eine konfirmatorische Faktorenanalyse für das entwickelte Messinstrument mit vier Integrati-onsdimensionen zufriedenstellende Ergebnisse (χ2/df = 2.19, RMSEA = .06, SRMR = .07, CFI = .92), sodass es vorerst angewendet werden kann. Einfaktorielle Varianzanalysen zeigten auf, dass Vereinsmitglieder der ersten Migrationsgeneration entlang dreier Integrationsdimen-sionen weniger stark integriert sind als einheimische und immigrierte Mitglieder der zweiten bzw. dritten Generation. Multiple lineare Regressionsanalysen verdeutlichten, dass einige in-dividuelle Merkmale signifikant mit den Integrationsdimensionen zusammenhängen (Mitglied-schaftsdauer, elterliche Sportvereinsaktivität, Wertorientierung, bikulturelle Integrationsein-stellung) und somit relevanter für die soziale Integration sind als andere (Identität, Nationalität). Die Dissertation leistet einen wertvollen methodischen und empirischen Beitrag für die Sport-organisations- und sportbezogene Migrationsforschung. Sowohl Sportvereine als auch inter-kulturelle Vereine stellen chancenreiche Integrationssettings des organisierten Vereinssports dar. Gleichwohl ist es für Akteure der Sport- und Integrationspraxis wegweisend, bei Integra-tionsmassnahmen spezifische individuelle und strukturelle Merkmale im jeweiligen Vereins-kontext zu berücksichtigen.

Adler Zwahlen, Jenny
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2018Lehre und Sportpädagogik / Integration und PräventionNot peer reviewed

Sports clubs as a medium for integrating immigrants

Sports clubs play an important role in integration policy debates, as they can encourage social inclusion of people with a migrant background. This raises the question of the extent sports clubs deal with the issue and actually provide integration services. In this context, the focus of research is the objectives and measures at a club level, as well as the perceived integration of the members. Based on a research design that considered both the individual and the organizational level, 50 sports clubs and 780 sports club members (mean age = 21.0 years; ♀: 37.7%; immigrants: 38.2%) in German-speaking Switzerland were examined by means of a written questionnaire. Nearly half of the football, basketball, martial arts, gymnastics, mountain and snow sports clubs indicate less than 10% migrant membership, and the other half of the clubs between 11% and 75% migrant membership. Empirical analysis was undertaken along the dimensions of social integration by Esser (2009). The following results should be noted: For 60% of sports clubs "openness to all population groups" is a very important goal; 48% have volunteers with a migrant background; discrimination and serious problems due to cultural diversity hardly occur. Sports club members are relatively well integrated socially, regardless of their migration status. Nonetheless, immigrants of the first generation sometimes have lower values of social inclusion than the third generation and natives. Initial analyses suggest that structural features of clubs like a high proportion of migrants, active integration work, and internal and external communication on integration issues can support the social integration.This study shows that sports clubs can make an important contribution to the social integration of young people with a migrant background. Nonetheless, inclusive efforts are needed at the member and club levels.

Nagel, Siegfried; Schlesinger, Torsten
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Journal Article
2018Lehre und Sportpädagogik / Integration und PräventionNot peer reviewed

Langfristiger Lernprozess: Integration von Menschen mit Migrationshintergrund in Sportvereinen

Adler Zwahlen, Jenny; Nagel, Siegfried; Schlesinger, Thorsten
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